Główne modele zmiany wizerunku – przyglądam się rebrandingowi

wprowadzanie rebrandingu

Rebranding ma różny zakres. Zmiana marki i jej wizerunku jest jednym z najbardziej znaczących elementów w życiu każdej z firm. Modyfikacji do przeprowadzenia jest sporo. Możemy zmienić strategię działania firmy czy też zmienić zmiany własnościowe. Możemy wyznaczyć w zasadzie trzy główne powody dla, których firma pragnie zmiany wizerunku.

Zmiany w marce – co i jak należy zrobić aby odświeżyć swój wizerunek?

Pierwszym z nich jest podporządkowanie marki lokalne do marki międzynarodowej. Kolejną z nich jest zmiana logo. Zmiana logotypu ma na celu uaktualnienie wizerunku firmy oraz także naprawę wizerunku. Ostatnim powodem jest zmiana strategii rynkowej wraz ze zmianą wizerunku. Każdy ten powód może być powiązany z różną sytuacją każdej z firm. By zmienić wizerunek swojej firmy nie znajdziemy nigdzie gotowych modeli, z których moglibyśmy skorzystać. Z tego właśnie można wyciągnąć wniosek, że nie ma jednakowych rebrandingów.

Każdy rebranding jest inny. Musimy o tym wiedzieć. Rebranding jest w zasadzie reakcją firmy na zachodzące zmiany w otoczeniu zwanym konkurencyjnym. Jeśli zmiana dotyczy tylko i wyłącznie identyfikacji nie pociąga ona za sobą korzyści dla konsumentów oraz dla klientów. Sukces w takim wypadku zależy od wysokości nakładów oraz także od szczęścia. Naturalnym procesem doskonalenia wizerunku jest zmiana modelu biznesowego z połączeniem wartości dodanej dla klientów. Więcej na ten temat na tym blogu: http://auchstudio.pl/blog/rebranding-marki.

wprowadzenie rebrandingu

Czasem bywa tak, że wizerunek danej firmy nie odpowiada potrzebom tejże filmy, czy nie jest spójny ze strategią. Często także jest gorsze od wizerunków prezentujących konkurencję. Takim przykładem może być PZU. Przez bardzo długi okres czasu kojarzył się wszelkich konsumentom oraz klientom z molochem państwowym. Sytuacja ta zmusiła firmę do procesu repozycjonowania wizerunku. Nowe logo ma być symbolem zmiany w firmie. Takowy problem miała także Netia. Jej problem polegał na dewaluacji wizerunku firmy działającej na tradycyjnym rynku stacjonarnej telefonii. Firma ta zdecydowała się na zmianę formuły prezentacji. Dzięki zmianie formy prezentacji pokazała szerszy rynek działania. Obecnie Netia to już nie tylko telefon stacjonarny, ale także telewizja oraz Internet. Firma, która rozszerza działania na rynku przeprowadza tak zwany modelowy rebranding. Świetnym rebrandingiem może pochwalić się transformacja Ery w T-Mobile.

Dzięki odpowiednio przeprowadzonemu rebrandingowi nie przyniosła ta transformacja wielkich zmian dla klientów. Marka T-Mobile lansuje międzynarodowość. Jest to dowartościowanie wizerunku, jakim mogła pochwalić się Era. Nie był to jednak klasyczny rebranding. Był to raczej proces, który ograniczył się do zmiany logo oraz do zmiany nazwy.

Celem działania było tylko i wyłącznie rozszerzenie rynku działania przez T-Mobile. W przypadku T-Mobile eksperci oceniają, że z racji tego, że postanowiono przeprowadzić częściowy rebranding nie przyniosło to, aż tak oczekiwanego efektu. Rebranding powinien byś szczegółowo zaplanowany. Jego proces powinien przebiegać szybko i sprawnie. Tylko taka forma pozwoli na pełny sukces.