Witaminy na oczy – co spożywać, aby dłużej cieszyć się zdrowym wzrokiem

witaminy na oczy

Z wiekiem, a także pod wpływem pracy w niezbyt sprzyjających warunkach, pogarsza się wzrok. Długie godziny przed komputerem i ekranem telewizora odciskają piętno, także małe ekrany telefonów komórkowych dodają swoje trzy grosze. Na domiar złego, często także dieta jest uboga w składniki, które polepszają stan wzroku. Jak zatem walczyć z czynnikami zewnętrznymi i w jakiś sposób uchronić swój wzrok przed uszkodzeniem? Co trzeba jeść, aby oczy były dobrze odżywione i dzięki temu dobrze pracowały?

Co jeść, aby oczy były zdrowe?

Są pewne produkty, dzięki którym oczy mogą dłużej pozostawać zdrowe i w pełni sprawne. Przede wszystkim należy pamiętać o spożywaniu luteiny i to w całkiem sporych, dziennych dawkach. Codziennie powinno się przyswajać wraz z pokarmem aż 6 mg luteiny. Gdzie zatem można znaleźć ten niezbędny do odpowiedniego funkcjonowania oczu składnik? Prawda jest taka, że sporo produktów jest w niego bogata. Luteina znajduje się w rybach, zielonych warzywach (takich jak kapusta: zielona lub włoska czy też brokuły), kiełkach zbóż czy też w jajach kurzych. Oprócz tego można ją znaleźć także w nektarynkach, awokado, natce pietruszki i czarnych porzeczkach. Jedząc duże ilości tego typu produktów będziesz mieć pewność, że odpowiednio dbasz o swój wzrok.

witaminy z grupy B

Niemniej jednak luteina to nie wszystko, równie ważna jest witamina A. Jest to witamina odpowiedzialna za ostrość wzroku, dzięki spożywaniu jej w odpowiednich ilościach, chronisz siebie przed utratą wzroku! Zbyt mało tego składnika w organizmie może prowadzić nawet do kurzej ślepoty, czyli braku widzenia po zmroku! Gdzie zatem znajdziesz witaminę A w produktach spożywczych? Przede wszystkim powinno się mieć zbilansowaną dietę, w której jest miejsce zarówno na mięso, jak i na warzywa i owoce. Nie powinno także zabraknąć nabiału, zwłaszcza mleka, serów, kefirów, masła i jogurtów.

Aby nie doprowadzić do powstania zaćmy w oczach, należy także spożywać witaminę C, która znajduje się w cytrusach, brokułach, pomidorach, brukselce czy w natce pietruszki. Aby dieta dobra na wzrok była kompletna potrzebujesz jeszcze minimum 15 mg cynku dziennie, który znajdziesz w pestkach dyni lub słonecznika, ostrygach, jajach, rybach, a także w pełnoziarnistym pieczywie! Dzięki spożywaniu cynku możesz być pewien, że odroczysz krótkowzroczność ze swojego życia!

Dodaj do swojej diety także witaminy z grupy B oraz witaminę E, a twoja dieta na dobry wzrok będzie kompletna. Te witaminy znajdziesz w migdałach, olejach roślinnych czy też w kiełkach pszenicy!

Co jeszcze robić, aby oczy były zdrowe jak najdłużej?

Przede wszystkim należy dbać o higienę swojego wzroku! Nie przesiadywać przed komputerem, a jeżeli komputer jest miejscem pracy, to robić sobie i swoim oczom regularne przerwy. Dbaj zatem o to, aby twoje oczy nadmiernie się nie przesuszały! A w domu i tam gdzie możesz, staraj się jednak by zbytnio nie nadwyrężać swojego narządu wzroku!

witaminy z grupy B a oczy

Oprócz tego, musisz także pamiętać o tym, aby regularnie nawilżać oczy i mrugać powiekami! Mruganie jest bardzo istotne (co ważne, należy wiedzieć o tym, że siedząc przed monitorem komputera, mruganie jest znacznie rzadsze niż powinno być!), ponieważ dzięki niemu nie doprowadza się do przesuszenia spojówek.

Zdrowy wzrok – dieta i higiena!

Jak więc widzisz, niezwykle istotne w zachowaniu dobrego widzenia jest to, żeby odpowiednio się odżywiać oraz wprowadzić odpowiednią higienę! W swojej diecie należy umieścić takie produkty, jak nabiał, mięso, warzywa, owoce czy pełne ziarna, aby zaspokoić zapotrzebowanie na takie składniki, jak luteina, cynk, witamina A, E oraz witaminy z grupy B.

Należy także dbać o to, by nie przeciążać narządu wzroku. Staraj się zatem robić sobie przerwy od komputera, nawet minimalne, ale regularne. Dzięki temu twój wzrok na dłużej pozostanie w pełnym zdrowiu i będzie w stanie ci służyć!


Więcej o witaminach na oczy dowiesz się na blogu OneDayClinic!

Etykiety: 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.